پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228516
گام تازه عربستان براي خروج از اقتصاد نفتي
تاریخ انتشار : 1396/05/14 09:35:10
نمایش : 1919
عربستان سعودي در نظر دارد صدها کيلومتر از خط ساحلي درياي سرخ خود را به عنوان بخشي از برنامه تحول اقتصادي و کاهش وابستگي خود به نفت خود، به يک مقصد جهاني توريسم تبديل کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عربستان سعودي در نظر دارد صدها کيلومتر از خط ساحلي درياي سرخ خود را به عنوان بخشي از برنامه تحول اقتصادي و کاهش وابستگي خود به نفت خود، به يک مقصد جهاني توريسم تبديل کند که با قوانيني مطابق با استانداردهاي بين‌المللي اداره شود.

طبق يک بيانيه رسمي که به تازگي به بلومبرگ ارسال شده، اين پروژه ۵۰ جزيره و ۳۴ هزار کيلومترمربع (که مساحتي بزرگتر از بلژيک است) را، از سواحل بين شهرهاي اوملاج و الواج، تحت پوشش خود قرار مي‌دهد تا مسافراني تجمل‌گرا و مرفه را از سراسر جهان به خود جذب کند. اين پروژه توسط صندوق خزانه سلطنتي عربستان توسعه داده خواهد شد و انتظار مي‌رود فعاليت‌هاي اوليه آن ظرف ۲ سال آينده آغاز شود.

با جذب عاشقان آفتاب به سواحل  داغ عربستان سعودي صنعت توريسم اين کشور که تنها به بازديد زائران مسلمان از اماکن مقدس مکه و مدينه وابسته است کاملا متحول خواهد شد. اما درحالي که در اعلام طرح اين پروژه تنها بر فوايد اقتصادي آن تاکيد شده است گذشته نشان مي‌دهد که پروژه‌هاي عظيم قبلي براي تحول اقتصادي، نتوانسته‌اند به نتيجه برسند و همچنان راکد مانده‌اند.

درمورد اين پروژه هم سوال اصلي که مطرح مي‌شود اين است که اين پروژه تا چه حد براي چهره مذهبي عربستان سعودي که همچنان به دنبال تاثيرگذار بودن آن است، قابل قبول خواهد بود.

کريسپين‌هاوز يکي از مديران تنئو اينتلجنس که يک شرکت مشاور اقتصادي در لندن است مي‌گويد: اگر شما نتوانيد در چنين پروژه‌هايي محدوديت‌هاي الکل و پوشش را تغيير دهيد بازار توريست‌هاي خارجي ‌ناپديد خواهد شد.

قرار بر اين است که توريست‌ها براي ورود به اين منطقه نيازي به ويزا نداشته باشند و يا بتوانند آن را به راحتي به صورت آنلاين به‌دست بياورند. در يکي از اسناد اين پروژه آمده است که اين منطقه منطقه‌اي نيمه مستقل خواهد شد که با قوانين و چهارچوب‌هايي مستقل توسط کميته‌اي از بخش خصوصي مديريت ‌شود. اين نشانه‌اي مبني بر اين است که قوانين سختگيرانه‌اي که در ساير مناطق عربستان حکم‌فرماست مي‌تواند تا حد زيادي در اين منطقه تسهيل شود.

قوانين عربستان طبق اسلام سني باعث شده است الکل ممنوع شود پوشش کامل اجباري باشد و از کنار هم بودن دو جنس مخالف جلوگيري به عمل آيد همچنين خانم‌ها اجازه ندارند در اين کشور رانندگي کنند.

اين طرح پيشنهادي بخشي از نقشه وليعهد جديد عربستان محمد بن‌سلمان است که تلاش مي‌کند بزرگترين اقتصاد عربي را براي دوره پس از نفت آماده کند. در حال حاضر مقامات اين کشور قوانين مربوط به مراکز تفريحي را تسهيل کرده‌اند و هدف اين کشور اين است که تا سال ۲۰۳۰ ميزان پولي که خانواده‌هاي عربستاني در بخش تفريح صرف مي‌کنند ۲ برابر شده و  ۶ درصد اقتصاد اين کشور را تشکيل دهد. در طول سال گذشته کنسرت‌ها، شوهاي رقص و حتي نمايش فيلم هزاران نفر را به خود جذب کرد.

ايده ايجاد مناطق جداگانه براي بازديدکنندگان خارجي با قوانيني ساده‌تر براي عربستان سعودي چيز جديدي نيست، معروفترين اين پروژه‌ها مجتمع تفريحي آرام‌کو سعودي در دهاران است که مانند يک منطقه آمريکايي طراحي شده است. در کمپ‌هاي مختلط دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله که سعودي‌ها هم مي‌توانند در آن حضور پيدا کنند زن‌ها مي‌توانند رانندگي کنند و هر چه مي‌خواهند بپوشند.

قرار است صندوق خزانه عمومي که رئيس آن شاهزاده محمد است سرمايه‌گذاري اوليه را به پروژه تزريق کند و سپس شرکت‌هاي بين‌المللي هم در آن مشارکت کنند.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html